menstruációs ciklus helyreállítása

Ha még nem olvastad, akkor kérlek kezd az olvasást a petefészek ciszta című bejegyzésemmel, mert a story ott kezdődik. Az ott megosztott 10 dolog nem csak ahhoz járult hozzá, hogy felszívódjon a cisztám, hanem ahhoz is, hogy helyreálljon a ciklusom. Ezek mellé behoztam még pár új dolgot, szokást, gyógynövényt, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy visszaálljon a menstruációs ciklusom.

Aviva – torna a menstruációs ciklusért

Egy ideje tudtam már az Aviva módszer/torna létezéséről, sőt egy könyvet is kaptam kölcsön, de egyszerűen nem bírtam rávenni magam, hogy itthon egyedül elkezdjem gyakorolni egy könyv alapján a furcsának mondható mozdulatokat, gyakolratokat. Videós segítséget pedig egyszerűen sehol nem találtam. Ha valakinek új lenne ez a dolog, akkor pár szóban összefoglalom.

Az Aviva egy olyan gyakorlatsorozat, ami a női nemi szervek, belső szervek, hormonrendszer egészségét hivatott helyre állítani. Alapvetően egyébként sok évvel ezelőtt azért jött létre, hogy a nem kívánt terhességet elkerüljék a nők, de idő közben arra jöttek rá, hogy valójában a tornával a termékenység is javítható, a havi ciklus helyreállítható, a ciszták, miomák, polipok megelőzhetőek és „eltüntethetőek” vele, a letapadásokon, összenövéseken is lehet vele segíteni. Mivel a könyv önmagában nekem kevésnek bizonyult, ezért úgy döntöttem, hogy elmegyek egy Aviva tanfolyamra, ahol megmutatják, hogy pontosan hogyan kell végezni a gyakorlatokat. Ott nagyjából el is sajátítottam őket és gyakorolni is kezdtem a ciklusom follikuláris (menstruációtól a peteérésig) fázisában. Amenyiben érdekel, javaslom, hogy keress fel a közeledben egy tanfolyamot és vegyél részt rajta, mert igazán így fogod tudni elsajátítani a mozdulatokat.

Kevesebb edzés

Visszavettem az edzések számából és intenzitásából. Korábban elég gyakran (heti 2x 3x) megfordultam az edzőteremben, mellette jógáztam, bicikliztem, néha futottam, görköriztam, tehát elég aktív életet éltem, ami alapvetően nem egy rossz dolog, de a sok súlyzós edzés miatt a szervezetem folyamatos stresszben volt. Ráadásul a testzsírszázalékom is alacsonyabb volt annál, mint amit a szervezetem biztonságosnak ítélt volna meg. Ez a százalék mindenkinél más, nem voltam csontsovány, de arra kellett rájönnöm, hogy egyszerűe az én szervezetemnek több zsírra van ahhoz szüksége, hogy biztonságba érezze magát, és úgy érezze, hogy megvannak a körülmények a reprodukcióhoz, hiszen a menstruációs ciklus ezt hivatott biztosítani.

Több szénhidrátot ettem

Bekerült az édesburgonya, a sütőtök és a többi magasabb szénhidrát tartalmú zöldség és gyüömölcs is a repertoárba, amiket korábban az elhízástól való félelem miatt módszeresen kiiktattam az étrendemből. Emellett elkezdtem újra sokmagvas kenyeret, gabonákat és tésztákat is enni. Azért nem szaladt el velem a ló természetesen, igyekeztem figyelni arra, hogy teljes értékű tápanyagokat, sok rostot és vitamikokat is vigyek be a szénhidrát mellé, tehát egyáltalán nem arról volt szó, hogy ész nélkül toltam a fehérkenyeret, a spagettit, meg a francia krémest.

menstruációs ciklus helyreállítása - szénhidrátok

Picit több testzsír

A kevesebb mozgás és a több szénhidrát természetesen megtette a hatását és elkezdett feljebb kúszni a mérleg nyelve, illetve a testzsírom százaléka. Elsőre persze ez ijesztőnek tűnhet, főleg akkor, ha testképzavarban, ortorexiában vagy más táplálkozási zavarban szenved az ember, márpedig nekem ezekből sikerült néhányat kifejleszteni az évek alatt. Szóval idő kellett, mire elfogadtam, hogy nekem nem lesz 6 kockám sohasem és nem lesznek nyakig érő vékony lábaim sem, de egy idő után már nem zavart. Ennek érdekében változtattam például azon, hogy kiket és milyen tartalmakat követek a social médiában, mert ez nagyban ludas volt a testképzavarom kialakulásában. Szóval elfogadtam, hogy nekem az egészséges működésemhez szükségem van arra a pár kiló zsírra is. 🙂

Több séta, természetben töltött idő

Edzőterembe ugyan nem jártam, de több sétát és természetben töltött időt iktattam be, szerencsés vagyok, mert a környékünkön sok park és kisebb erdő is van, ahova gyakran kijártam és kijárok a mai napig sétálni és gondolkodni.

erdo

Baratcserje kapszula

Nagyon sokat hallottam erről elsősorban külföldi Youtube csatornákon (Vitex néven emlegetve) így alapos utánajárás után úgy gondoltam én is adok neki egy esélyt, és bár biztos nem avgyok benne, de szerintem áttörést hozott a probléma mehgoldásában. A barátcserje kapszula kiváló segítség lehet a menstruációs ciklus visszaállításában. A barátcserje növény tartalmaz olyan fitoösztrogén nevű vegyületeket, amelyek hasonlók a női hormonokhoz. Ezek a fitoösztrogének hozzájárulhatnak a hormonális egyensúly helyreállításához és a menstruációs ciklus rendszerességének támogatásához. A rendszeres barátcserje kapszula szedése lehet egy természetes és hatékony módja annak, hogy támogasd a szervezetedet a hormonális egyensúly helyreállításában, és elősegíthesd a rendszeres menstruációs ciklust. Ha olvastad a petefészek cisztáról szóló bejegyzésemet, akkor most lehet, hogy vakargatod a fejedet, mert ott pedig pont azt mondtam, hogy a ciszta felszívódásának érdekében csökkentettem a fitoösztrogén bevitelem. Ez nagyon fontos: Amennyiben cisztád van, vagy policisztás ovárium szindrómában (PCOS) szenvedsz, akkor ne használd a barátcserje kapcsulát, mert az ronthat az állapotodon. Mindennképpen kérdezd meg az andokrinológusodat, nőgyógyászodat ezzel kapcsolatban.

menstruacios ciklus helyreallitasa baratcserje edited

Méhpempő

A tiszta méhpempő szintén hasznos segítség lehet a menstruációs ciklus visszaállításában. A méhpempő egy természetesen előforduló anyag, amelyet a méhek használnaka méhkirálynő és a lárvák táplálására. Gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban és hormonszerű vegyületekben. Ez a csodálatos anyag képes támogatni a hormonális egyensúly helyreállítását, ami kulcsfontosságú a rendszeres menstruációs ciklus fenntartásában. A méhpempő pozitív hatásai közé tartozik a petefészkek egészségének támogatása és a menstruációs ciklus szabályozása. A méhpempő rendszertelen ciklus esetén képes optimalizálni a ciklus kezdetét, valamint hosszát, az általános női hormonháztartás egyensúlyának megteremtésével. A menstruáció kimaradása esetén is segítséget jelenthet. Képes ugyanis növelni a lutenizáló hormon szintjét, amelyet az agyalapi mirigy szabadít fel a menstruációs ciklus közepén – támogatva ezzel a peteérést. Én erre a „csodaszerre” is azt monodm, hogy csak módjával és alapos utánajárás után kezd el alkalmazi. PCOS-ben szenvedőknek ez sem feltétlenül ajánlott, de mindenkinek máshogy reagál a szervezete, így ezt neked kell sajnos kitapasztalnod, hogy valóban segít-e, és csak a saját tapasztalatomat tudom leírni. Én tiszta méhpempőt használtam (hűtve kis üvegcsében lehet kapni a bioboltokban) reggel egy kis kanállal tettem a nyelvem alá és megvártam, hogy felszívódjon.

menstruációs ciklus helyreállítása - méhpempő

Maca por

A maca gyökér gazdag tápanyagokban, vitaminokban és ásványi anyagokban, emellett adaptogén tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek segíthetnek a szervezetnek alkalmazkodni a stresszhelyzetekhez. A rendszeres maca por fogyasztása segíthet normalizálni a hormonális működést, ami fontos a menstruációs ciklus szabályosságához. Ez az ősi növényi kiegészítő hozzájárulhat a petefészek egészségéhez és a rendszeres menstruációs ciklus fenntartásához, így természetes és hatékony támogatást nyújthat a reproduktív egészség optimalizálásában. Én reggeli zabkásába vagy smoothieba keverve fogyasztottam.

menstruacios ciklus helyreallitasa maca

Gyümölcskristály

Ajánlásra próbáltam ki a Mag MAXX gyümölcskristályaiból az Áldást és az Aguaje nevű kristályokat. Mindegyiket ajánlják termékenység fokozásra, ciklus helyreállításra, mindkettőt belinkeltem.

menstruációs ciklus helyreállítása - gyümölcskristály

Kevés állati eredetű étel visszavezetése

Az utóbbi években nagyon lecsökkentettem az állati eredű ételeket az étrendemben. Volt, hogy egyáltalán nem ettem húst és egyéb állati eredetű termékeket, (erről bővebben az Életmódváltásom története bejegyzésben olvashatsz). De az utóbbi időben úgy éreztem, hogy néhányat vissza kell vezetnem annak érdekében, hogy helyreálljon az egyensúly, így néha ettem tojást, halat, csirkét és tejtermékeket. Tudom, hogy ez is megosztó téma, mert sokan mondják, hogy az állati eredetű termékek, főleg a tejtermékek nem tesznek jót a női hormonháztartásnak, szerintem ez is egyéni dolog, kinek milyen a szervezete, ezt neked kell kikísérletezned és megfigyelned magadon, hogy hogyan érzed magad ezeknek a fogyasztása után.

Mennyi idő mire mindez hatni kezd?

Soknak tűnhet ez így egyszerre, nem érdemes talán erre se rágörcsölni, ha már néhány dolgot elkezdesz alkalmazni, és szép lassan bevezeted a többit, akkor jó úton jársz. Adj időt magadnak és adj időt a vitaminoknak és kiegészítőknek, hhogy hatni tudjanak, én azt mondnám, hogy legalább 3-6 hónap kelleni fog ahhoz, hogy lásd működik-e az új életmódod.

menstruációs ciklus helyreállítása - termékenység

Rendszeres menstruáció = termékenység?

És hogy a rendszeres ciklus azt is jelenti-e, hogy termékeny vagy és minden rendben a peteéréseddel? Joggal gondolhatnád, hogy naná! de ez sajnos nem így van. Nagyon sok helyen hiba csúszhat még a számításba, és a rendszeres ciklus egyáltalán nem bizonyítja azt, hogy a peteérésed a hormonjaid is teljesen rendben vannak. Minderről majd egy későbbi bejegyzésben fogok mesélni.

További életmóddal kapcsolatos bejegyzéseimet itt találod: